منو
خانه / اسلایدشو / نگاهی به دیدگاه های طبّی استاد سید احمد مددی
تاریخ آخرین بروزرسانی: 7 می 2022 در 5:26 ب.ظ
📣. مقاله/ دکتر افشین احمدپور:

نگاهی به دیدگاه های طبّی استاد سید احمد مددی

مقاله پیش‌رو اثر دکتر افشین احمدپور، متخصص قلب و عروق، و منتقدِ مطرحِ طب‌های مکمل است. یادداشت‌ها و مقالات متنوع ایشان در موضوعات مختلف دینی، همواره مورد توجه و نقد دین‌پژوهان و علاقه‌مندان علوم حدیث بوده است. فارغ از تایید یا رد سایر مبانی فکری ایشان، به تازگی در کانال «علم، دین، خرافه» (elmdinkhorafeh@) مقاله‌ای با عنوان «نگاهی به دیدگاه‌های طبّی استاد سید احمد مددی» منتشر کرده‌اند که این مقاله حاوی نکات نغز و دقت‌های ارزشمندی است.

دانلود متن pdf مقاله: مقاله اصلی استاد مددی

--------------------------------------------------------------------

ایشان ذیل انتشار این مقاله در کانال خود اینگونه نگاشته‌اند:

«بهمن ماه سال گذشته، یکی از آخوندهای مشهد که گویا به شغلی دولتی هم اشتغال دارد از من درخواست کرد که مقاله ای درباره ی نظرات طبی استاد «سید احمد مددی» بنویسم تا در ارجنامه ی ایشان منتشر گردد. مقاله ای هم از فردی به نام «باعزم» ، در همین رابطه برایم فرستاد که تلاشی مذبوحانه بود برای بازنویسی کلیات ابوالبقا!

با آن که اهل نگارش مکتوبات سفارشی و رپرتاژ آگهی نویسی نیستم اما چون از محضر «سید احمد مددی»، فراوان آموخته ام ، این خواسته را اجابت کردم. اکنون به دلایلی از انتشار آن مقاله منصرف شده ام و از آن بنده ی خدا هم درخواست می کنم که آن را از سیاهه ی مقالات ارجنامه حذف کند اما از آنجا که مطالعه ی آن برای پزشکان و علاقه مندان به طب سنتی، گیاه شناسی، فارماکوگنوزی، طب اسلامی، شبه علم، و ایضا مباحث حدیثی و فهرستی، مفید به نظر می رسد، آن را در این جا به اشتراک می گذارم.»

همچنین در بخش نتیجه‌گیری این مقاله آمده است:

«استاد مددی، تنها عالم شیعی عصر ما است که در کنار تبحّر و تضلّع در فقه ، اصول و علوم حدیث ، به خوبی با متون طب قدیم آشنا است و دانش قابل تحسینی در این حوزه دارد. شیوه ی «فهرستی» ایشان نیز در زمینه ی بررسی اسناد روایات ، افق جدیدی را برای بررسی و نقد روایات طبّی فراهم آورده که می تواند در اعتبارسنجی این بخش از میراث روایی ما ثمربخش باشد. با این همه منظومه ی فکری استاد مددی در حوزه ی طب به علّت نا آشنایی ایشان با طب مدرن و منابع آن دچار کاستی های جدّی است. وجود این کاستی ها موجب شده که استاد در زمینه ی مقایسه ی طب قدیم و جدید، قضاوت درباره ی دستاوردهای طب جدید و ارزیابی علمی متن برخی روایات طبّی دچار خطا شود.»

دانلود متن pdf مقاله:

مقاله اصلی استاد مددی
- پیوندها:
- ارتباط مستقیم با معاونت ارتباطات:
تماس با ما:
آدرس:
قم - خیابان صفاییه - کوچه 15
تلفن:
09107555328
پست الکترونیکی:
Tebona@chmail.ir
سامانه پیامکی :
216 54 5000
طراحی :
برگرفته شده از موسسه فقاهت