منو
خانه / ويژه احياي علم «فقه الطب» و «طب» در حوزه / رساله ذهبیه از اساس دروغ است!
تاریخ آخرین بروزرسانی: 16 سپتامبر 2017 در 8:12 ب.ظ
📣. سخنرانی/ حجت الاسلام فاطمی نیا:

رساله ذهبیه از اساس دروغ است!

متن پیشرو بخش از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد فاطمی نیا میباشد که با کمی ویرایش تقدیم خوانندگان میشود.


 

من سه چهار سال پیش رفتم صدا و سیما و گفتم شما را قسم میدهم که نگویید طب اسلامی! بلکه بگویید طب سنتی.

بعدا دیدم که هر دو را میگفتند گاهی طب اسلامی و گاهی طب سنتی. دیروز در اخبار دیدم که معاون وزارت بهداشت گفته: «نگویید طب اسلامی»! من ایشان را دعا میکنم و میگویم خدا خیرش بدهد.

ببینید خواهران و برادران! شما را بخدا حواستان جمع باشد! وقتی میگوییم روایت معنایش این نیست که هرچه میگوییم صحیح است. چرا تا یک روایت میبینیم میگوییم طب اسلامی. تو چه میدانی طب اسلامی چیه؟!

شیخ صدوق میفرماید بعضی از این روایاتی که مرتبط با طب هست بعضی از اینها اقلیمیه! یعنی در یک اقلیم خوب است و در اقلیم دیگر خوب نیست! و بعضی از روایات هم از اساس جعلی است. تشخیص روایات جعلی از صحیحی یک علمی میخواهد، یک بصیرتی میخواهد. حالا هی بگوییم طب اسلامی، طب اسلامی!

رساله ذهبیه را نسبت دادند به حضرت رضا (ع)! بنده رفتم تحقیق کردم دیدم این کتاب از اساس ساخته و پرداخته است. رساله ذهبیه یک راوی دارد و آن هم محمد بن جمهور عمی و این هم مقبول رجال نیست. و نوشته اند «لا تکتب روایته» و یا «لا یقبل حدیثه». این که گفته اند امام رضا (ع) برای مامون نامه طبی نوشته اند این غلط است. امام رضا (ع) هرگز برای مامون رساله ای طبی ننوشته اند. رساله ذهبیه از اساس دروغ است.

 

متن پیاده شده سخنرانی حجت الاسلام فاطمی نیا (با کمی ویرایش

  1. مرتضی می‌گه:

    وجود روایات طبی و بهداشتی در روایات قابل انکار نیست که البته در بعضی منابع، مناقشه هست مثل همین رساله ذهبیه یا کتاب طب الائمه که برای نویسندگانش (ابنا بسطام) هیچ توثیقی در منابع رجالی نیست، و البته بعضی روایات در منابع معتبری وجود دارند که بازهم بعضی نسبت به سند هاش، شاید ان قلت داشته باشند، ولی به هر صورت، هستند روایاتی که به لحاظ سندی صحیحه باشند، اما باز در دلالت این ها مناقشه است ، مثل وجوهی که مرحوم صدوق در اعتقادنا بیان فرمودند اما از همه این مراحل که بگذریم، وجود روایات طبی و بهداشتی در منابع دلیل بر طب اسلامی نیست چرا که اساسا طب از جمله علومی است که حیطه کار خود انسان است و لذا ورود انبیاء و ائمه ورود تاسیسی نیست، بله وجوهی برای ورود شان متصور است از جمله، ارشاد، تفضل، و یا اثبات حقانیت و کرامت… . بله، اساسا شان ائمه و انبیاء مقتضی طب نیست، پس به طور کلی مقوله ای به نام طب اسلامی غلط است. البته مشکل حجیت سند و دلالت روایات طبی هم، از مشکلات جدی است، چرا که اساسا دستگاه فقاهت و حجیت محور در اصول و فقه به معنای تنجز و تعذر است که این فقط در ثواب و عقاب متصور است و نه در امور تکوینی مثل طب. نتیجه آنکه وجود طب اسلامی قابل مناقشه است. بعضاً تفکیک بین طب اسلامی و روایات طبی نمی کنند،  طب اسلامی مورد مناقشه است نه روایات طبی.

  2. ناشناس می‌گه:

    متاسفانه فکر می کنم استاد فاطمی نیا، محاسبه ی نفس را فراموش کرده اند و دقتی روی حرف ها و تفکرات و اعتقادات خودشون ندارند… در ضمن ایشون در سخنرانی صوتی حتی اسم شخص رو هم اشتباه گفتند, گفتند محمد بن جعفر

  3. بنده خدا از چنارشاهیجان می‌گه:

    با سلام ما طلبه ها عادت کردیم که یک موضوع را که اشکالاتی دارد ولی از اساس ان موضوع درست است طوری بزنیم و نقد کنیم که دیگر اون موضوع مطرح نشود و پا نگیرد و تکامل پیدا نکندولی طب کلاسیک را چرا با همه مشکل نقد نمیکنید، شمایی که سوز دین دارید چرا سالها خاموش بودید و طب کلاسیک را اینگونه نقد نکردید
    چرا ما همش باید خودمان را نقد کنیم؟ درسته نقد برای رفع اشکال و آچار کشی و تدوین متون و… صحیح ایراد ندارد ولی نه به صورتی که بگوییم طب اسلامی نداریم
    شما درمقابل طب اسلامی خودتان را مسول میدانید و نقد و… میکنید و ترتیب اثر میدهید و حکم صادر می کنید و..

    ولی درمورد طب کلاسیک و فتنه های ان هنوز از خواب بیدار نشدید، چه نقدی به وزارت بهداشت کردید؟ کجا دنبال این بودید که مانع تولیدات سمی و… وزارت بهداشت بودید؟

    در هر حال قضاوت ناعادلانه متاسفانه در این مجموعه بوده و همیشه به دنبال خود نشان دادن و ژست های اداری و… هستند

  4. علی می‌گه:

    احسنت

  5. علی می‌گه:

    احسنت بر استاد فاطمی نیا

  6. محمودی می‌گه:

    احسنتم ما جماعت عادت کردیم هر چه را از هر که دوربین ها رویش زوم کردند بپذیریم در صورتی که باید نقد و تحقیق علمی آزاد باشد ودچار شخصیت زدگی نشویم

  7. نورنما می‌گه:

    باسلام آقاسید لطفا حداقل لطفی بفرمایید و بحارالانوار ج 59 ص 308 چاپ دارالاحیاء التراث العربی را هم یه مطالعه ای درتحقیقاتتون بفرمایید،اونجا این روایت رساله ذهبی تنها از یک طریق ذکر نشده که فرضا اگرشما محمدبن الحسن بن جمهور العمی رو انکار کنید،ما طرق دیگری هم داریم ،ضمنا این جناب(العمی)این رساله ذهبیه را در سن 110سالگی روایت کرده!اگه ازخودش بافته واقعا عجب استعدادوقدرت علمی داشته که هنوزهم هنوزه این رساله یک نقطه قابل خدشه نداشته وندارد!شایدبه وحی وصل بوده!نه؟! اگرمن طلبه قرار باشد بین سخن شما و سخن علامه هاو مراجع تقلیدی همچون علامه کرکی که علامه مجلسی این رساله ذهبیه را جزو مشهورات علماءشیعه دانسته،بنده سخن ایشان را خواهم پذیرفت تا سخن شماکه بدون تخصصی در طب سنتی وطب اسلامی این سخنان را گفته اید ومنکر طب اسلامی شده اید درحالی که هزاران روایت درخصوص طب اسلامی بادقیقترین مطالب طبی هست .

- پیوندها:
- ارتباط مستقیم با معاونت ارتباطات:
امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت
تماس با ما:
آدرس:
قم - خیابان صفاییه - کوچه 15
تلفن:
09107555328
پست الکترونیکی:
Tebona@chmail.ir
سامانه پیامکی :
216 54 5000
طراحی :
برگرفته شده از موسسه فقاهت