منو
خانه / اسلایدشو / شرح و تحقیق کتاب «طب الائمه» ابنی بسطام.
تاریخ آخرین بروزرسانی: 12 ژوئن 2020 در 6:46 ب.ظ
📣. کتاب/ حجت الاسلام سید احمد میرزائی:

شرح و تحقیق کتاب «طب الائمه» ابنی بسطام.

کتاب « شرح و تحقیق طب الائمة ابنی بسطام » به همراه مقدمه‌ای در فرآیند روشمند دستیابی به طب اسلامی و نقد مدعیان - مولف حجت الاسلام احمد میرزائی


یکی از آسیبهای دردناک جامعه متدینین در زمان ما، وجود افرادی در جامعه است که از اعتقادات مردم سوء استفاده می‌کنند و با وجود عدم تخصص به اسم اسلام، مطب و درمانگاه زده‌اند و مورد مراجعه مردم قرار می‌گیرند. گاه به مطالب کتابی مثل طب الائمة ( مثل طب الائمه ابنی بسطام و طب الرضا و طب الصادق و …) تمسک می‌کنند. حجت الاسلام احمد میرزائی

متأسفانه از گوشه و کنار دائما اخبار بدی در مورد افرادی که به دلیل معالجه‌های غیر متخصصانه این افراد، گرفتار دردهای شدیدی می‌شوند، می‌شنویم.

خود بنده در زمانی که یک طلبه تازه کار بودم، گرفتار مشکلی شدم و به دلیل خوش بینی اولیه به این افراد، به سراغ آنها رفتم و جواب نگرفتم. چند دفعه دیگر بابت مسائل مختلفی به اینها مراجعه کردم و جواب نگرفتم و بعدا از شکلهای دیگری درمان شدم.

یکی از پزشکان جدا متدین و با اخلاق تعریف می‌کرد که بعضی از مراجعانش، سرطان سینه خوش خیم داشته‌اند که با یک عمل ساده حل می‌شده است.

متأسفانه این بیماران بدون گفتگو با ایشان به آقای تبریزیان مراجعه کرده بودند و بر اثر درمانهای غیر متخصصانه ایشان، سرطان این بیماران تشدید شده بود و بعد از مدتی که به آقای دکتر مراجعه کرده بودند، غده های سرطانی تحریک شده بود و رشد بسیاری کرده بود و دیگر با عملهای ساده قابل حل نبود.

آری! بازی با جان مردم به اسم دین و خدا و پیغمبر برای مال دنیا و شهرت و امثال اینها! با بی چشم و رویی تمام ادعا میکنند که درمان تمام بیماریها را داریم و حال اینکه از درمان برخی از ابتداییترین بیماریها در موارد بسیار متعددی در افراد بسیار متدین و خوش بین به طب اینها سراغ داریم که درمان نشده اند!


دفاع ضعیف بدترین تخریب

اگر میخواهید چیزی را تخریب کنید، یک روش خیلی ساده وجود دارد! خود را به عنوان «مدافع آن چیز» جا بزنید و بعد در مقام دفاع از آن «ضعیف» دفاع کنید. خواهید دید که تخریبی که برای آن چیز صورت گرفته است، بسیار قوی بوده است!

اگر میخواهید اسلام را تخریب کنید، خود را به جای آخوند و آیت الله جا بزنید و بعد در مقام دفاع از دین به اوهام و کلمات ضعیف تمسک کنید! خواهید دید که مخاطب شما در زمان کمی به مقدار بسیار زیادی به دین بدبین میشود!

این افراد، با تمسک به اوهامی ضعیف و برداشتهایی غلط و ناقص، در پوشش متدین و درس خوانده، به تخریب دین میپردازند. اگر مثل آقای خیر اندیش و امثال او، ادعای طب سنتی میکردند، هر چند چه بسا اشتباهاتی جبران ناپذیر داشته باشند، اما برای من وظیفه درست نمیکرد. پزشکان و دولتیها وظیفه داشتند که طبیب سنتی که با جان مردم بازی میکند، از طبابت و درمان منع کنند.

اما وقتی کسی به اسم دین، اوهام خود را ترویج میدهد، بر بنده به عنوان یک متخصص در دین، وظیفه است که این مسأله را برای جامعه تبیین کنم. لذا این کتاب را نوشتم.


توضیحی مختصر در مورد کتاب

یکی از مهمترین میراثهای روایی طبی ما، کتابی است به اسم طب الائمة که دو برادر نوشته اند. این کتاب شامل تقریبا تمامی انواع درمان و اصلیترین درمانهای کلی این اطبای به اصطلاح خودشان اسلامی است.

لذا این کتاب را برگزیدم تا شرح و تحقیقی عالمانه و دقیق بر این کتاب بنویسم تا در ضمن این شرح و تحقیق، اشتباهات این افراد را آشکار کنیم. البته بدیهی است که شاید این افراد از عمد در صدد تخریب نباشند و حتی با خوش نیتی چنین کنند ولی بالاخره انعکاس خارجی عملکرد ایشان در جامعه، آفتهایی دارد که لازم است بر طرف شود.
خلاصه کارهایی که در این کتاب کردیم:

1.. اصول فکری این مدعیان طب اسلامی را برشمرده ایم و نقد کردیم.
2.. روش صحیح رسیدن به طب اسلامی را شرح داده ایم.
3.. تمام دستورات طبی کتاب با دستورات طب قدیم از جالینوس و بقراط (۲۵۰۰ سال قبل میلاد) تا زمان ابن سینا(۴۲۹ قمری) و گاهی بعد از او، با دستورات طبی کتاب مقایسه شده است.
4.. دستورات طبی را تا حد امکان با دستورات علم جدید مقایسه کرده ایم و مقدار تطابق و عدم تطابق آن را بحث کرده ایم.
5.. روایات کتاب را از نظر سندی بررسی کرده و متن و سند را بر اساس کتب روایی دیگر و نسخ مختلف کتاب تصحیح کرده ایم.
6.. وضعیت روایات کتاب را با مجموعه میراث روایی مقایسه کرده ایم و موارد تعارض و توافق را نشان داده ایم.
7.. بررسی غالیان سیاسی و ارتباط عمیق میراث طبی روایی ما با این جریان اجتماعی.
8.. رد انتساب نظریه طب مزاجی به اهل بیت علیهم السلام.
9.. اثبات جعلی بودن روایاتی مثل روایت توحید مفضل و نشان دادن بی سوادی جعل کننده آن.
10.. شرح مشکلات معنایی روایات کتاب.
11.. و کارهای بسیار دیگری که در مقدمه تحقیق شرح داده ایم.

امیدوارم با نشر این کتاب، به جای این طب اسلامی ضعیف بی خاصیت و آسیب زا، طب اسلامی جدیدی که با روش تحقیق عمیق و دقیق به میراث طبی ائمه بپردازد، برسیم و این کتاب ان شاء الله قدمی خوب برای آغاز این مسیر است.

البته دراین کتاب به مهمترین آسیبهای فضای طبی موجود در جامعه نیز پرداخته شده است ولی واقعیت این است که مشکلات موجود سبب نمی‌شود که با چیزی بدتر از طب جدید آن هم به اسم دین، مشکلاتی برای جامعه ایجاد کنیم.

برای راحتی مخاطبین، فایل کتاب را در اینجا آماده دانلود میگذارم (از قسمت پایین می توانید فایل کتاب را دانلود نمایید). لطفا هزینه pdf كتاب را كه معادل ده هزار تومان است، به شماره کارت ۶۲۱۹۸۶۱۰۲۵۲۴۱۰۰۰ به نام احمد میرزائی واریز کنید.

با تشکر. حجت الاسلام احمد میرزائی

.

- پیوندها:
- ارتباط مستقیم با معاونت ارتباطات:
تماس با ما:
آدرس:
قم - خیابان صفاییه - کوچه 15
تلفن:
09107555328
پست الکترونیکی:
Tebona@chmail.ir
سامانه پیامکی :
216 54 5000
طراحی :
برگرفته شده از موسسه فقاهت