منو
خانه / ويژه احياي علم «فقه الطب» و «طب» در حوزه / طب اسلامی به این معنا که گزاره هایی به وسیله وحی قابل اکتساب است، صحیح و قابل دفاع است.!
تاریخ آخرین بروزرسانی: 20 سپتامبر 2017 در 3:30 ب.ظ
📣. سخنرانی/ حجت الاسلام محمد حسن وکیلی:

طب اسلامی به این معنا که گزاره هایی به وسیله وحی قابل اکتساب است، صحیح و قابل دفاع است.!

متن پیشرو سخنان حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، معاون تحقیق و تحصیلات تکمیلی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام است که در دومین پیش نشست همایش بین المللی فرآورده های حلال که در محل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار شد به تبیین «فلسفه طب و آثار فرآورده های حلال بر سلامت جسم و روان» ایراد شده است.


 

حجت الاسلام محمدحسن وکیلی با اشاره به اینکه موضوع دانش طب، بدن انسان از حیث نگهداری سلامتی او است، تصریح کرد:

از مسائل مقدماتی فلسفه طب، رابطه میان روح و بدن بوده که حکمای اسلامی بدان پرداخته و در این زمینه ابزارهای شناخت روح را مورد توجه قرار داده اند در حالی که طب مدرن از این مهم غافل بوده است.

 

معاون موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام گفت:

حواس پنج گانه توان فهم و درک همه پیرامون ما را ندارد و نمی تواند همه واقعیت را کشف کند بنابراین اگر دانشمند علوم طبیعی نگاهش این باشد که با این حواس می تواند همه واقعیت را ببیند، خود به خود تحلیل، روش تحقیق و نتیجه گیری اش محدود به عالم ماده و محسوسات خواهد شد.

 

حجت الاسلام وکیلی ادامه داد:

در فضای امروز که علوم، متأثر از فلسفه غرب هستند، تصور ناخودآگاه دانشمندان این است که عالم هستی، همه واقعیت است به همین دلیل اثرگذاری ها و اثرپذیری ها را صرفا در همین عالم جستجو می کنند. این در حالی است که مطابق دیدگاه طب اسلامی، بدن انسان لایه ها و مراتب مختلفی دارد که ارتباطات این لایه ها با یکدیگر و راه های اثرگذاری بر آن ها با بهره گیری از ابزارهای تحقیق غیرحسی مانند وحی قابل توضیح است.

 

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه در نتیجه این تفاوت نگرش، روش تحقیق و نتایج حاصل از طب مدرن و طب اسلامی نیز متفاوت از یکدیگر می شود، افزود:

طب اسلامی به معنای اینکه برخی گزاره ها به وسیله وحی قابل اکتساب و شناسایی است، امری صحیح و قابل دفاع است در حالی که طب مدرن معمولا برای درمان، عواملی را با حس و تجربه پیدا و سعی می کند آن را در محدوده حس و تجربه نیز درمان کند.

 

حجت الاسلام وکیلی با اشاره به اینکه طب اسلامی در افقی بالاتر از جسم و ماده،  شفا و درمان را جستجو می کند، اظهار کرد:

در منابع وحیانی، آیات قرآن اثر درمانی دارد اما از نگاه پزشکی که تجربه گراست، این امر بی معنا است در حالی که تجربیات عینی، اثر درمانی آیات را نشان داده است.

 

وی خاطرنشان کرد:

شفا از اسامی خداوند و حقیقتی کاملا مجرد و ماوراء عالم ماده است و اگر کسی نفسش را به اسم شافی خدا متوجه کند قطعا از این طریق درمان می شود چرا که اثر باطنی حقیقت شفا به ظاهر هم سرایت می کند این در حالی است که این فرآیند (درمان از باطن به ظاهر) خلاف روال فرآیند درمان در طب مدرن محسوب می شود.

 

 استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به این روایت که «کسانی که در اثر گناه می میرند تعدادشان بیش از کسانی است که به خاطر پایان عمر می میرند»، گفت:

گناه تأثیراتی در لایه ای از نفس انسان دارد که وقتی این تاثیرات به لایه ظاهری می رسد، فعل و انفعالاتی رخ داده و اختلال در عملکرد بدن ایجاد می شود که به انقطاع روح از بدن منتهی می شود.

 

وی افزود:

 بر این اساس، همه بیماری ها ناشی از لایه ظاهری و طبیعی انسان نیست و بسا بیماری هایی که در لایه های ذهنی و نفسانی انسان ریشه داشته و درمان آن ها نیز در همان لایه ها است. کارآمدی طب اسلامی که مبتنی بر فلسفه الهی است، در بسیاری عرصه ها نسبت به طب امروز نیز با توجه به این مهم قابل تبیین است.

 

وی در ادامه به تأثیر تغذیه حلال در جسم و روان انسان اشاره و تصریح کرد:

مواد غذایی نیز دارای لایه های متفاوتی هستند و وقتی صحبت از رزق حلال می شود نباید صرفا در پی حلیت مواد تشکیل دهنده ماده غذایی باشیم چرا که رزق حرام، در مفاسد وتبعات جسمانی و محسوس خلاصه نمی شود.

 

معاون موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام یادآور شد:

 ملاک حرمت گاهی در ابعاد فرامادی مانند دل شکستن، کینه، حسد، نگاه آلوده، غصبی بودن و .. است که روح انسان را آلوده کرده و در جسم او نیز نمود می یابد.

 

 

 

 

منبع:‌خبرگزار رسا

- پیوندها:
- ارتباط مستقیم با معاونت ارتباطات:
تماس با ما:
آدرس:
قم - خیابان صفاییه - کوچه 15
تلفن:
09107555328
پست الکترونیکی:
Tebona@chmail.ir
سامانه پیامکی :
216 54 5000
طراحی :
برگرفته شده از موسسه فقاهت